Digital marknadsföring – utbildning och information

Digital marknadsföring – utbildning och information

Marknadsföring är en bransch som attraherat miljontals människor världen över under många år. I och med att marknadsföring är ett brett begrepp finns det många olika arbetsuppgifter att ta sig an, och det finns stora möjligheter att såväl arbeta på roliga arbetsplatser, som att specialisera sig inom olika yrkesområden inom branschen. Marknadsföringen vi ser idag ser dock tämligen annorlunda ut gentemot den vi såg för 10–20 år sedan. I takt med att samhället digitaliseras mer och mer, har även marknadsföringen gjort så. Idag är digital marknadsföring det vanligaste inom branschen, och dessutom det du bör satsa på om du vill ha en karriär inom marknadsföring. I den här guiden ska vi reda ut vad digital marknadsföring faktiskt är, och hur du går till väga för att ge dig in i branschen!

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring är ett brett begrepp som rör många olika yrkesområden och positioner. I grund och botten innebär digital marknadsföring alla typer av marknadsföring av produkter och tjänster som sker digitalt. Det vill säga via e-post, sociala medier, webbplatser och andra digitala plattformar. Med andra ord är det samma sak som marknadsföring, men det sker helt och hållet digitalt.

Alla kampanjer, reklamfilmer på Youtube eller andra sociala medier, annonser på internet eller e-postreklam är resultat av digital marknadsföring. Ofta använder e-handlare, eller företag som erbjuder vissa tjänster, sig av digital marknadsföring för att nå ut till nya kunder. En webbshop som säljer kläder behöver till exempel använda sig av digital marknadsföring för att få nya kunder, locka tillbaka gamla kunder eller öka sin försäljning. Detta gör man bland annat genom att skapa kampanjer, skicka utskick via e-post, samarbeta med influensers eller skapa videomaterial till sociala medier.

Vad gör en digital marknadsförare?

En digital marknadsförare arbetar med marknadsföring i digitala kanaler. Det finns olika roller att arbeta med och ofta arbetar man som digital marknadsförare i ett team. Det beror på att man ofta behöver personer med olika expertis som tillsammans utgör ett starkt team, där alla olika roller som ingår i digital marknadsföring finns med. Man kan såklart arbeta med heltäckande uppgifter i rollen som “digital marknadsförare”, men det finns otroligt många fler roller för dig som kanske vill specialisera dig inom ett ämne, eller enbart arbeta med till exempel text, video eller analys. Några av de vanligaste rollerna man kan ha som digital marknadsförare är

●     digital marketingspecialist

●     SEO-specialist

●     content creator

●     growth marketer

●     kommunikatör.

Arbetet som digital marknadsförare, oavsett vilken roll man har, går till stor del ut på att planera, skapa och följa upp marknadsföring för kunder. Marknadsföring består av många steg och det krävs planering och struktur för att lyckas, såväl som kompetenta människor som förstår nyckeltal och tillväxt för att säkerställa att kampanjer når sina mål. Som digital marknadsförare arbetar man i många fall på en byrå (till exempel webb- eller reklambyrå), som frilansare eller driver eget företag inom digital marknadsföring.

Vad krävs för att bli digital marknadsförare?

Rollen som digital marknadsförare är mångsidig, och beroende på vad du väljer att utbilda dig till kan dina dagar se ut på olika sätt. Många gånger spenderar digitala marknadsförare stora delar av sina dagar med att planera kampanjer, hålla koll på trender, lära känna nya målgrupper och skapa material som tilltalar den tänkta målgruppen. På grund av detta kan det vara viktigt att ha god kännedom kring kommunikation, målgruppsanpassning, design och copywriting. Man bör även kunna ett och annat kring analys och rapporteringar, för att kunna läsa av och utvärdera det arbete man själv har genomfört.

När du påbörjar din resa mot att bli digital marknadsförare kan det därför vara bra att börja med en grundutbildning inom marknadsföring eller kommunikation. På så vis har du redan förutsättningarna för att ta dig an en junior roll på ett företag, och kan därefter specialisera dig i en roll som tilltalar dig extra mycket.

Hur mycket tjänar man som digital marknadsförare?

Något som lockar många till att utbilda sig inom marknadsföring är lönerna. I och med att digital marknadsföring är en yrkeskategori som många gånger kräver högskoleutbildning, är lönerna ofta betydligt högre än andra arbeten som inte kräver vidareutbildning.

Som digital marknadsförare kan man tjäna väldigt olika, men det är vanligt att ha en ingångslön på mellan 25 000–32 000 kr i månaden. Seniora digitala marknadsförare tjänar ofta väldigt bra, och medellönen ligger på omkring 35 000–50 000 kr per månad. Precis som med de flesta yrkeskategorierna finns det såklart flera saker som kan påverka lönebilden. Var i världen du arbetar, vilket företag du arbetar för, vilken roll du har och den ekonomiska situation företaget befinner sig i, är några av aspekterna som kan göra att lönen varierar.

Utbildningar inom digital marknadsföring

För att arbeta som digital marknadsförare finns det ofta ett krav på att du har en högskoleutbildning eller likvärdig utbildning, till exempel yrkesutbildning eller kurser. Det vanligaste är att du studerar kommunikation, informationsdesign eller marknadsföring på högskola eller universitet, för att sedan ta sig an en junior roll på en byrå. Det kan även vara meriterande att ha en utbildning i försäljning, samhällsvetenskap eller journalistik – men det är ofta ingenting som krävs för att få en roll som digital marknadsförare. Det finns dessutom yrkesutbildningar, där du under 1–2 år kan utbilda dig till marknadsföringsspecialist eller andra likvärdiga roller. 

Om du vill utbilda dig eller specialisera dig inom en viss roll, till exempel growth marketer, finns det gott om kurser och yrkesutbildningar att ansöka till. Att ha en specialistutbildning är ett bra val inom marknadsföringsbranschen då du dels blir mer attraktiv på arbetsmarknaden, dels blir riktigt bra på ett ämne som du verkligen brinner för att arbeta med.

Att arbeta med digital marknadsföring är ett roligt och mångsidigt arbete som erbjuder goda möjligheter! Du kan välja att specialisera dig inom olika områden, och du kan med rätt utbildning och inställning klättra högt i din karriär. Det är dessutom ett kreativt yrke som många tycker om att arbeta med – ett bra val för dig som kanske är en kreativ person, men som inte riktigt listat ut vad du vill arbeta med än.

Hitta utbildningar och kurser inom digital marknadsföring här.